خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/08/21 - 14:23
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به پیام مکتوب رئیس جمهور به امیر قطر:

پیام ایران به کشورهای منطقه؛ اسرائیل را به خلیج فارس راه ندهید

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید ایران با ارسال پیام به کشورهای منطقه، از اهمیت آرامش خلیج فارس می‌گوید که این پیام درست و منطقی است.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به پیام رئیس جمهور به امیر قطر دو روز بعد از شکست ترامپ و با توجه به فشار آمریکا بر کشورهای منطقه برای عادی سازی رابطه با اسرائیل، گفت: قطر کشوری است که چه در خلال جنگ ایران و عراق و چه در حوادث بعد از آن روابط خیلی خوبی با ایران داشته و درک درستی از اهمیت و تعامل با ایران در منطقه  از خود نشان داده است، بخاطر همین روابط مناسب با تهران در مقاطعی از تاریخ تا حدودی تحت فشار عربستان سعودی قرار گرفت.



نماینده مردم  تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس ادامه داد: قطری ها با توجه به گرایش های سیاسی و مذهبی که دارند جز اصلی ترین پشتوانه ها از گروه های اسلامگرای اخوانی در منطقه اند و مواضع متفاوتی نسبت به کشورهای محافظه‌کار  داشته اند.



وی بیان کرد: زمانی که کشورهای محافظه‌کارعرب روابط پنهانی با اسرائیل برقرار می کردند، قطر حامی گروه های اخوانی از جمله حماس و جهاد اسلامی در منطقه بوده و هست؛ طبیعی است ایران در شرایطی که کشورهای عربی نسبت به عادی سازی روابط با اسرائیل اقدام می کنند نگران اثرگذاری این موضوع بر قطر باشد.



این نماینده مجلس اظهار داشت: وقتی کشورهای پیرامون قطر بخواهند با اسرائیل روابطی برقرار کنند ممکن است دوحه نیز تحت فشار سیاسی قرار بگیرد و ایران نگرانی ها دارد؛ از این رو دیدگاه های خود را به قطر منتقل کرده است و رایزنی می کند که حداقل قطر به این پروسه نپیوندد. این پروسه جز نا امنی در خلیج فارس، ایجاد تنش و آشوب هیچ حاصلی ندارد.



رحیمی جهان آبادی در ادامه گفت‌وگو با خانه ملت گفت: ایران به لحاظ قدرت نظامی و اقتصادی اثرگذارترین کشور در خاورمیانه است و اسرائیل هر چه به مرزهای ایران نزدیک شود احتمال برخورد و تنش نظامی در منطقه افزایش پیدا می کند.



وی افزود: قطر کشوری است که برای صلح و ثبات منطقه اهمیت خاصی قائل است در اختلافات و مسائلی که در منطقه رخ داده، قطری ها تلاش کردند نقش ناجی را داشته باشند تا تنش ها حل شود، برای ایران مهم است قطر را در منطقه به لحاظ سیاسی حفظ کند و تحلیل درستی از شرایط را به قطر منتقل کند.



این نماینده مجلس اظهار داشت: اینکه پیام های ایران تا چه میزان اثر گذار است در تشخیص مسئولان قطری است آنها منافع خاص خود را دارند و سیاست خارجی خاص خود را دنبال می کنند، اما تحلیلی که ایران به قطر و سایر کشورهای دیگر ارائه می کند درست است.



وی بیان گرد: حرف ایران به زبان ساده این است که اسرائیل را به خلیج فارس راه ندهید، چرا که به تنش و جنگ می انجامد در این جنگ بسیاری از کشورهای منطقه که صلح، ثبات و آرامش مناسبی دارند و از رشد اقتصادی خوبی برخور دارند آسیب می ببینند، اسرائیل با این هدف به منطقه می آید تا کشورهای آرام و دارای ثبات و رشد اقتصادی هستند را دچار آشوب، چالش و نا امنی کند.



رحیمی تاکید کرد: اسرائیل وقتی بخواهد به منافع ایران آسییب وارد کند باید بداند ایران کشوری نیست که ساکت بماند، آمریکا ضربه ای که به ایران با شهادت فرمانده سپاه قدس زد و دیدند که ساکت نماندیم و ضربه سختی به آمریکا وارد کردیم، اسرائیل در قواره ای نیست که به ایران ضربه بزند و در منطقه از دست ما فرار کند. قطعا تهران با ضربه سخت و سنگین تر به سراغ اسرائیل خواهد رفت در این میان کشورهای دارای صلح و ثبات آسیب می بیند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: پیام ایران به زبان ساده این است که این منطقه آرام را به آتش نکشید و اجازه ندهید اسرائیل جهان اسلام را مورد تشتت و اختلاف قرار دهید اسرائیل می خواهد با اختلاف افکنی چالش درونی جامعه اسلام را زیاد و تشدید کند و با نفوذ در منطقه زمینه چالش بین کشورهای اسلامی را فراهم کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 307832
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار